Jakie są korzyści z układania puzzli

Obecnie nie ma zgodności co do tego, kiedy dziecko może zacząć układać puzzle, ale większość pudełek z puzzlami zawiera informację, że są one zalecane dla dzieci “od trzeciego roku życia”. Puzzle, które składają się z drobnych elementów, nie powinny być nigdy podawane maluchom, ponieważ mogą je przypadkowo połknąć. Nie oznacza to jednak, że układanie puzzli jest dla maluchów szkodliwe lub bezużyteczne.

Zajęcia rozwojowe z dzieckiem to klucz do sukcesu

Zajęcia rozwojowe z dzieckiem zaczynają się niemal od urodzenia, a wiele matek, będąc w ciąży, idzie na koncert muzyczny lub uczy się języka obcego w nadziei, że w ten sposób zaszczepią dziecku poczucie języka lub rytmu. Dzieci rosną, a wraz z nimi ich zabawki stają się coraz bardziej skomplikowane. Podstawową zasadą podczas zabawy z dzieckiem jest wybór materiałów odpowiednich do wieku.

Pozytywny wpływ układania puzzli

Puzzle dla dzieci to wspaniała zabawka edukacyjna, a z drugiej świetny sposób na spędzenie czasu z dzieckiem w gronie rodzinnym. Nie oczekuj jednak, że dziecko samo ułoży swoje pierwsze puzzle. Jest to bardzo powszechne błędne przekonanie. We wszystkich działaniach rozwojowych niezbędna jest obecność osób dorosłych. To właśnie bliscy dorośli mogą wzbudzić zainteresowanie dziecka nowymi i ciekawymi zajęciami i zabawkami.

Zabawa rozwojowa w wieku od 1 do 12 miesięcy

W tym okresie dziecko poznaje środowisko poprzez wzrok, słuch, dotyk i kontakt emocjonalny. Może obserwować, jak dorosły składa puzzle i układanki oraz odkrywać poszczególne elementy układanki, a radość dorosłych wzbudzi w maluchu ciekawość i chęć do zabawy puzzlami.

 Gry rozwojowe dla dzieci w wieku od 12 do 18 miesięcy

Dzieci potrafią już samodzielnie układać najprostsze puzzle – dwu- lub trzyczęściowe. Podczas zabawy dziecko poznaje różne przedmioty, które trzeba złożyć. Poprzez manipulowanie elementami dziecko uczy się podstawowych cech przestrzennych związanych z położeniem elementów układanki względem siebie. Sprzyja to rozwojowi orientacji przestrzennej i logicznego myślenia.